Skip to main content

NHG-Richtlijn: kwaliteitsstandaard ontwikkelen vanuit patiëntenperspectief

Waarom is patiëntenparticipatie belangrijk?

Er zijn verschillende redenen waarom patiëntenparticipatie onmisbaar is. De eerste reden is dat voorkeuren, kennis en ervaring van patiënten de inbreng van zorgverleners aanvullen. Patiënten hebben een ander perspectief dan zorgverleners. Zorgverleners of onderzoekers kunnen niet ‘spreken’ namens de patiënt. Zij weten namelijk niet hoe het voor de patiënt is om een zorgtraject te doorlopen en hebben geen ervaring met het leven met de aandoening.

Daarnaast draagt de inbreng van het patiëntenperspectief ook bij aan een breder draagvlak. De betrokken patiëntenorganisatie kan de patiënten die ze vertegenwoordigt actief attent maken op de nieuwste [patiënteninformatie = Patiënteninformatie is voorlichtingsmateriaal, bijvoorbeeld een keuzehulp, keuzekaart of consultkaart, dat gedeelde besluitvorming (Samen Beslissen) ondersteunt. Het stimuleert de patiënt om na te denken over de voor- en nadelen van de verschillende (behandel)opties, hoe belangrijk hij/zij ze vindt en welke andere overwegingen belangrijk zijn.], aanbevelingen uit de richtlijn of ontwikkelingen. Zodat de patiënt beter weet wat hij of zij van de behandeling of zorg mag verwachten.

Hulpmiddelen