Skip to main content

NHG-Richtlijn: kwaliteitsstandaard ontwikkelen vanuit patiëntenperspectief

Wat is een kwaliteitsstandaard

In een kwaliteitsstandaard staat beschreven wat goede zorg is. Het kan gaan over de inhoud van de zorg, bijvoorbeeld de behandeling of het medisch onderzoek. Maar het kan ook gaan over de manier waarop die zorg is geregeld, bijvoorbeeld wie de zorg coördineert of wanneer wordt doorverwezen naar een andere behandelaar. Ook kan in een kwaliteitsstandaard staan hoe de eigen regie van de patiënt kan worden ondersteund, denk bijvoorbeeld aan leefstijladviezen. Een kwaliteitsstandaard bestaat dan ook uit verschillende onderdelen of modules. Er zijn verschillende benamingen. Bij medisch specialistische zorg spreekt men over richtlijnen en leidraden. Bij de huisartsen zorg spreekt men over standaarden en (behandel)richtlijnen. In de praktijk worden de termen NHG-standaarden, - behandelrichtlijnen en -richtlijnen door elkaar gebruikt. Voor de leesbaarheid wordt in deze tool de term richtlijnen gebruikt.

Een richtlijn is vooral bedoeld voor zorgverleners, maar worden ook voor de (toekomstige) zorggebruiker en door de zorgverzekeraar gebruikt. Richtlijnen zijn een hulpmiddel bij het maken van keuzes in de praktijk. Op basis van de kwaliteitsstandaard wordt voor de zorggebruikers patiënteninformatie gemaakt. Zorgverzekeraars gebruiken richtlijnen om zorg in te kopen en te toetsen.

Overkoepelende kwaliteitsstandaarden

Soms zijn er richtlijnen met overstijgende onderwerpen, die voor meerdere patiëntenorganisaties interessant zijn. Bijvoorbeeld een richtlijn over medicijnen die bij meerdere aandoeningen gebruikt worden of een richtlijn bij slaap- of eetproblemen die voor meerdere aandoeningen gelden. In zo’n geval is het belangrijk de mate van betrokkenheid af te stemmen.

Zorginzicht.nl

Zorginzicht.nl is een website van en voor professionals die actief betrokken zijn bij de kwaliteit van zorg. Het doel is om inzicht en overzicht te bieden in de kwaliteit van zorg. Zorginzicht.nl is een initiatief van Zorginstituut Nederland. Alle kwaliteitsproducten van de zorg in Nederland komen in de Kwaliteitsbibliotheek te staan. Dat zijn bijvoorbeeld kwaliteitsstandaarden, meetinstrumenten, kwaliteitsgegevens en Good Practices. [Het Register = Het Register is een digitaal overzicht van kwaliteitsstandaarden en meetinstrumenten dat voor iedereen toegankelijk en kosteloos te gebruiken is. Met het Register zorgt het Zorginstituut ervoor dat iedereen in Nederland kan zien wat wordt verstaan onder goede zorg en hoe je goede zorg meet. Zo helpen we mee om de zorg in Nederland steeds verder te verbeteren. Het Register is online in te zien op Zorginzicht.] is het goedgekeurde deel van de Kwaliteitsbibliotheek. 

Aandachtspunten voor de patiëntenvertegenwoordiger

Ga na wat er ontwikkeld wordt. Om wat voor vorm kwaliteitsstandaard gaat het? Een richtlijn of een zorgstandaard? Wat is het onderwerp? Wordt de richtlijn nieuw ontwikkeld, of is er sprake van een gehele of modulaire herziening?

Hulpmiddelen