Skip to main content

NHG-Richtlijn: kwaliteitsstandaard ontwikkelen vanuit patiëntenperspectief

Wat is een zorg-/behandelstandaard?

Zorgstandaard

In een zorgstandaard vind je wat goede zorg is voor mensen met een bepaalde aandoening. Een zorgstandaard beschrijft alle fasen van het zorgproces waar een patiënt mee te maken kan krijgen. Dus van preventie en op tijd signaleren tot en met behandeling en re-integratie. Ook vind je er aanbevelingen over hoe die zorg wordt georganiseerd.

Verschil tussen richtlijn en zorgstandaard

Richtlijnen beschrijven vooral de inhoud van de zorg. Knelpunten die zorgverleners en zorggebruikers in de praktijk ervaren vormen de aanleiding. Richtlijnen hoeven dus niet het hele spectrum van zorg te beschrijven. Zorgstandaarden beschrijven vooral het proces en de organisatie van de zorg vanuit zorggebruikersperspectief. Bestaande richtlijnen zijn het uitgangspunt. Een zorgstandaard geeft een functionele beschrijving van het hele spectrum van zorgverlening en de bijbehorende organisatorische aspecten. Dit gebeurt vanuit de zorgvraag, met aandacht voor preventie en [zelfmanagement = Acties en vaardigheden gericht op: het zelf omgaan met de aandoening, symptomen, risicofactoren (factoren die de symptomen kunnen verergeren) en psychosociale gevolgen van de aandoening.].

Een zorgstandaard beschrijft vanuit het patiëntenperspectief waar kwalitatief goede zorg aan moet voldoen. Niet alleen voor de inhoud van de zorg (zoals behandeling of het voorschrijven van medicijnen) maar ook voor de organisatie ervan en de ondersteuning van zelfmanagement. Een zorgstandaard is dus een hulpmiddel voor zorgverlener, verzekeraar én patiënt.

Het Zorginstituut heeft een website waarop veel zorgstandaarden en richtlijnen te vinden zijn.

Hulpmiddelen
Voorbeeld zorg-/behandelstandaard Diabetes

Voorbeeld van een zorg-/behandelstandaard.