Skip to main content

MSZ-Richtlijn: kwaliteitsstandaard ontwikkelen vanuit patiëntenperspectief

Goedkeuren van een richtlijn

Na aanpassing gaat de richtlijn nog één keer naar alle stakeholders, voor goedkeuring en/of accordering. Het is belangrijk bij de start van de ontwikkeling van de richtlijn afspraken te maken over de goedkeuringsprocedure. Autorisatie (goedkeuren) door beroepsgroepen is een formele bevestiging van de richtlijn. Sommige beroepsverenigingen hebben hiervoor een aparte commissie ingericht. Een simpelere manier van accorderen verloopt via de verklaring-van-geen-bezwaar-procedure. Dit betekent dat de richtlijn in hoofdlijnen wordt onderschreven en dat er geen grote bezwaren zijn tegen de voorgestelde aanbevelingen. Het is belangrijk voorafgaand aan de start van de ontwikkeling van de richtlijn afspraken te maken over de goedkeuringsprocedure. 

Als problemen zich voordoen bij de autorisatie, dan wordt gezocht naar een oplossing die voor de partijen acceptabel is, bijvoorbeeld door de richtlijn op onderdelen aan te passen of door een uitspraak door een onafhankelijke partij te laten doen (arbitrage).

De autorisatieronde is niet bedoeld om nieuwe inhoudelijke discussiepunten aan te kaarten.

De richtlijn wordt uitgebracht nadat alle primaire beroepsgroepen de richtlijn hebben geautoriseerd. Ook wordt bij het autoriseren gestreefd naar instemming met of bekrachtiging van de richtlijn door patiëntenorganisaties en de andere betrokken organisaties binnen de commentaarronde. Na bestuurlijke goedkeuring wordt de richtlijn geldend als leidraad voor de beroepsgroep. Er kan dan nog wel beargumenteerd van een richtlijn afgeweken door de zorgverlener, dit moet dan goed gedocumenteerd worden door de zorgverlener.

Goedkeuren van een richtlijn bij MSZ

De autorisatie of accorderingproces bij de MSZ duurt 2-3 maanden bij regulier onderhoud en bij modulaire herzieningen is dat 4-6 weken. De besturen van de beroepsorganisaties en de patiëntenorganisaties die aan de richtlijn hebben meegewerkt geven deze formele goedkeuring. Het is niet de bedoeling om tijdens de autorisatieronde nieuwe discussiepunten aan te kaarten, want daar is de eerdere commentaarronde voor bestemd. Indien blijkt dat partijen onverhoopt toch van mening verschillen en niet willen autoriseren, kan na een bemiddelingsperiode een beroep gedaan worden op de binnen de Federatie geldende geschillenprocedure.

Aandachtspunten voor de patiëntenvertegenwoordiger

Patiëntenorganisaties autoriseren niet in alle gevallen de richtlijnen, maar kunnen deze wel of niet goedkeuren. Er zijn verschillende varianten mogelijk om je goedkeuring te verlenen. 

Neem je als patiëntenorganisatie deel?
Dan wordt om accordering namens je bestuur gevraagd aan het einde van het traject.

Je kunt bestuurlijke accordering geven als je bevestigend kunt antwoorden op de volgende vragen:

  • Is het commentaar uit commentaarronde goed verwerkt?
  • Komen de aspecten die vanuit het patiëntenperspectief van belang zijn, voldoende aan bod?
  • Sta je achter de inhoud van de richtlijn?


Neem je als patiëntenorganisatie niet deel aan richtlijntraject, maar word je wel om goedkeuring gevaagd?
Heb je in overleg afgezien van deelname van het richtlijntraject? Of had je alleen een meeleesrol op afstand?

  • Lees de aanbevelingen door. Je kunt ervoor kiezen een geen-bezwaar-verklaring af te geven. Dit is een lichtere variant.

Heb je bezwaar tegen de richtlijn en wil je geen goedkeuring verlenen?

  • Neem dan contact op met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Rol Patiëntenfederatie bij autorisatie richtlijn

De Patiëntenfederatie zal, in een aantal gevallen, als koepel van patiëntenorganisaties de definitieve goedkeuring moeten geven voor het aanbieden van richtlijnen aan het Register van het Zorginstituut. Dit is in het kader van tripartiete aanbieding. De Patiëntenfederatie zal contact met de patiëntenorganisatie opnemen als zij een dergelijk verzoek tot opname van de richtlijn in het Register van het Zorginstituut krijgt.

Hulpmiddelen