Skip to main content

NHG-Richtlijn: kwaliteitsstandaard ontwikkelen vanuit patiëntenperspectief

Een achterbanraadpleging onder patiënten

Er zijn verschillende vormen van achterbanraadpleging en verschillende momenten waarop de mening van patiënten kan worden ingebracht in een richtlijn. Bij het opstellen van de knelpunten en later bij de uitgangsvragen. Er zijn meerdere factoren die mede bepalen wat de beste manier is om de patiëntgroep waar het om gaat te raadplegen. Als u bijvoorbeeld denkt aan een zeldzame ziekte met weinig patiënten, is eerder een focusgroep aan te raden dan een vragenlijstonderzoek. Probeer de meest betrouwbare manier te kiezen zodat de kwaliteit zo hoog mogelijk wordt. Indien uw organisatie geen of minder ervaring heeft, kunt u er een organisatie of professionals bij betrekken die wel ervaringen hebben. Bespreek dit ook met de adviseur van de richtlijnwerkgroep of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Zij bieden ook een aantal trainingen aan zoals de Basiscursus enquêtetool, Het maken van een goede vragenlijst en Analyseren en verwerken van enquêteresultaten. Kijk voor de actuele cursusdata in de agenda van PGOsupport. Indien er geen of weinig geld beschikbaar is kunt u ook kijken of een student van een relevante opleiding dit in een stage zou kunnen oppakken.

Ophalen van knelpunten bij de achterban

Bij het ophalen van knelpunten bij de achterban kun je de volgende stappen doorlopen:

  1. Formuleer je doel en onderzoeksvraag en doelgroep
    Wat is de reden dat je je achterban wilt bevragen? Wil je de uitkomsten gebruiken voor de ontwikkeling van je eigen organisatie of als input voor participatietrajecten? Dat geeft je niet alleen focus en structuur, maar ook redenen om privacygevoelige informatie op te halen. Het helpt je ook bij het maken van keuzes in wat je wel én niet gaat vragen.
  2. Gebruik een manier die past bij je doelgroep
    Niet elke manier van raadpleging is voor elke doelgroep geschikt. Bepaal eerst wie je wil bereiken. Let hierbij op keuzes als: wel of niet digitaal, mondeling of schriftelijk, individueel of in een groep.
  1. Zorg voor een brede raadpleging
    Wie heb je nodig om antwoorden op je vragen te krijgen. Benader je alleen de leden of donateurs, of bevraag je een bredere groep mensen?
  1. Gebruik de uitkomsten die je hebt opgehaald
    Na je raadpleging heb je veel waardevolle informatie. Blijf er scherp op dat die informatie ook echt wordt toegepast bij het maken en uitvoeren van nieuwe plannen. Zorg ook dat de behoeftes die mensen hebben aangegeven hierin een plek krijgen.
  2. Geef een terugkoppeling aan de deelnemers
    Zij zijn waarschijnlijk net zo benieuwd naar de uitkomsten als jij. Het is ook goed om hen te laten weten wat je ermee gaat doen. Dit vergroot niet alleen het gevoel van verbondenheid met de organisatie, de deelnemers voelen zich zo ook gehoord en zijn waarschijnlijk bereid om een volgende keer weer mee te doen.

Op welke manieren kan de mening van patiënten worden opgehaald?

Bedenk vooraf wat haalbaar is. Dit is belangrijk bij het kiezen van de manier waarop je raadpleging gaat doen.

Vragen daarbij zijn:

  • Hoe groot is het totaal aantal patiënten?
  • Hoeveel tijd kost het om de raadpleging te doen? En is die tijd beschikbaar?
  • Hoeveel geld kost het om de raadpleging te doen? En is er voldoende geld beschikbaar?
  • Kan iedereen in de achterban als hij of zij zou willen ook meedoen?
  • Hoe ga je mensen werven en is dat haalbaar?
  • Probeer de meest betrouwbare manier te kiezen zodat de kwaliteit zo hoog mogelijk wordt.
Hulpmiddelen