Skip to main content

MSZ-Richtlijn: kwaliteitsstandaard ontwikkelen vanuit patiëntenperspectief

Ontwikkelen van patiëntinformatieproducten

Om patiënten op een begrijpelijk manier te informeren over de inhoud van richtlijnen zijn er patiëntinformatieproducten. Bijvoorbeeld als er goede informatie nodig is om een keuze te maken. Er zijn verschillende producten die je in kunt zetten:

Keuzekaarten

Een keuzekaart is een korte en bondige keuzehulp op een A4 voor patiënten en artsen. Deze keuzehulp ondersteunt de arts en patiënt tijdens het consult. Er staan verschillende behandelopties op voor een aandoening. Per behandeling staan de belangrijkste vragen en antwoorden in een schema. De antwoorden zijn op basis van medisch-wetenschappelijke richtlijnen en wetenschappelijke literatuur. Je vindt ze hier: Overzicht keuzekaarten | Thuisarts

Informatiekaarten

Informatiekaarten zijn kaarten met daarop nuttige informatie voor patiënten.

Keuzehulpen

Met een keuzehulp kun je vaak digitaal door een aantal keuzes heen en krijg je de voor- en nadelen duidelijk op een rij. Online keuzehulpen helpen de patiënt bij het kiezen van een behandeling die het beste aansluit bij zijn/haar persoonlijke situatie. De vragen in de keuzehulp zijn een opstapje om samen te praten over de wensen, voorkeuren en individuele situatie van de patiënt. Een digitale keuzehulp kan het proces van samen beslissen ondersteunen. Voorbeelden van keuzehulpen: Digitale keuzehulp - Vliegwielcoalitie en: Overzicht keuzehulpen | Thuisarts.nl.

Patiënteninformatietools

Een patiëntenorganisatie en beroepsorganisatie(s) van medisch specialisten werken samen aan de ontwikkeling van patiënteninformatietools. In deze tools wordt antwoord gegeven op de belangrijkste vragen van patiënten. De antwoorden zijn opgesteld met de informatie uit een richtlijn en aangevuld met informatie uit andere bronnen. Met deze patiënteninformatie kunnen patiënten zich beter voorbereiden op en meedenken over de behandeling.

Films

Niet voor iedereen is informatie in tekstvorm handig. Daarnaast draagt bewegend beeld in combinatie met tekst en geluid bij aan de begrijpbaarheid van patienteninformatie. Daarom is er ook informatie beschikbaar in beeld. Voorbeelden kan je vinden bij Overzicht films | Thuisarts.nl en Informatiefilms Archive | De Gynaecoloog.

Aandachtspunten voor de patiëntenvertegenwoordiger

Het ontwikkelen en verspreiden van patiënteninformatie-producten op basis van richtlijnen kost tijd en geld. Maak hier afspraken over en werk projectmatig. Als de tijd en middelen beperkt zijn is het belangrijk een keuze te maken uit een vorm die aansluit bij de patiënten.

De informatiebehoeften van de patiënten staan centraal bij het ontwikkelen van patiënteninformatie, soms is het aan te bevelen een achterbanraadpleging te houden welke informatie aansluit bij de behoefte van patiënten.

Hulpmiddelen
Brochure Hoe maak ik een keuzehulp bij een richtlijn

De brochure 'Hoe maak ik een keuzehulp bij een richtlijn?' neemt je stap voor stap mee in het ontwikkelen van een keuzehulp.