Skip to main content

NHG-Richtlijn: kwaliteitsstandaard ontwikkelen vanuit patiëntenperspectief

Een richtlijn

Richtijnen zijn in de eerste plaats bedoeld voor zorgverleners. Een richtlijn geeft aanbevelingen voor de preventie, diagnostiek, behandeling en zorg voor patiënten met een bepaalde ziekte of aandoening. Richtlijnen zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek én op de expertise en ervaringen van zorgverleners en patiënten. Ze worden ontwikkeld om de kwaliteit van de zorg te verbeteren en om het handelen van zorgverleners te toetsen. Op hun beurt gebruiken zorgverleners richtlijnen om hun vakkennis op peil te houden.

Voor de leesbaarheid gebruiken we in de Richtlijnentool voor leidraden, richtlijnen en andere kwaliteitsstandaarden de term richtlijnen.

Evidence-based richtlijnontwikkeling

Richtlijnen worden ontwikkeld volgens de principes van evidence-based medicine. Evidence-based medicine betekent dat de zorgverlener zijn of haar handelen baseert op de beste informatie uit:

  • het beste wetenschappelijk onderzoek dat beschikbaar is;
  • de kennis, ervaringen en voorkeuren van zorgverleners;
  • de kennis, ervaringen en voorkeuren van patiënten.

Afbakening

  • Richtlijnen gaan niet over de vergoeding van een behandeling. Doelmatigheid is echter wel één van de uitgangspunten bij het ontwikkelen van richtlijnen.
  • Richtlijnen zijn geen wetten; ze vormen de beroepsstandaard met richtinggevende adviezen. Een medisch specialist is verantwoordelijk om te komen tot optimale zorg passend bij de context van de individuele patiënt en in samenspraak met deze patiënt. Wanneer de specifieke context van de patiënt erom vraagt moet dus afgeweken worden van de richtlijn. Dit moet wel beargumenteerd en gedocumenteerd worden in het patiëntendossier.

Toepassing voor medisch specialisten en patiënten

  • Een richtlijn geeft algemene aanbevelingen, maar voor elke patiënt is zorg op maat nodig. In de spreekkamer wordt de richtlijn in de context geplaatst van de individuele patiënt. Arts en patiënt beslissen vervolgens samen over de behandeling.
  • Richtlijnen vormen ook de basis voor patiënteninformatie zoals [keuzehulpen = Een keuzehulp is (schriftelijk of elektronisch) voorlichtingsmateriaal dat gedeelde besluitvorming ondersteunt. Een keuzehulp stimuleert om na te denken over de voor- en nadelen van de verschillende (behandel)opties, hoe belangrijk hij/zij ze vindt en welke andere overwegingen belangrijk zijn. De keuzehulp beschrijft tenminste: (1) wat de mogelijkheden zijn voor de patiënt (waaronder ook niet behandelen), (2) de voor- en nadelen daarvan, (3) expliciete ondersteuning voor de patiënt bij het wegen van de mogelijkheden. De keuzehulp dient ontwikkeld te zijn in samenwerking met patiënten(organisaties).], [keuzekaarten = Een keuzekaart geeft een overzicht van mogelijke opties bij een bepaalde aandoening en beantwoordt de belangrijkste vragen van patiënten. Zo helpen keuzekaarten patiënten en dokters om samen een weloverwogen keuze te maken over de zorg die het beste past bij de patiënt.] en [consultkaarten = Een consultkaart is een soort (behandel)keuzehulp die patiënt en arts samen gebruiken om het gesprek aan te gaan over welke zorg het beste past bij de individuele patiënt. Hierin worden de verschillende mogelijkheden vergeleken aan de hand van de meest gestelde vragen van patiënten.] en teksten op de website thuisarts.nl.
  • Richtlijnen geven een stevige basis voor goede klinische besluitvorming en optimale zorg.

Waarvoor wordt een richtlijn gebruikt?

  • Kwaliteit van zorg verbeteren
    Richtlijnen maken de groeiende informatie uit nieuw onderzoek hanteerbaar. Nieuw onderzoek levert namelijk nieuwe inzichten op, die mogelijk invloed hebben op de zorg of een behandeling. In een richtlijn worden die inzichten meegenomen.
  • Eenheid van handelen
    Een richtlijn geeft aan wat de beste manier van handelen is in een bepaalde situatie. Het is de bedoeling dat dit in heel Nederland wordt opgevolgd.
  • Transparantie
    Dankzij de richtlijn weten zorgverleners wat zij van elkaar mogen verwachten en weet de patiënt welke zorg hij mag verwachten.
  • Inkoop van zorg en toezicht
    Zorgverzekeraars gebruiken richtlijnen bij de inkoop van zorg. De inspectie gebruikt richtlijnen bij het houden van toezicht.

Wat is de wettelijke status van een richtlijn?

De overheid vindt kwaliteit van zorg belangrijk. Dat blijkt uit de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). De Wkkgz geldt sinds 1 januari 2016. In de Wkkgz staat wat goede zorg is. De wet benoemt ook de richtlijn. Als een beroepsgroep een richtlijn heeft geautoriseerd, moeten zorgverleners volgens deze richtlijn werken. Een zorgverlener mag afwijken van de richtlijn. De zorgverlener doet dit in overleg met de patiënt en legt dit met de reden vast in het medisch dossier.

MSZ-richtlijnen

Binnen de medisch specialistische zorg worden richtlijnen multidisciplinair ontwikkeld. Alle vertegenwoordigende partijen van betrokken zorgprofessionals en patiënten worden gevraagd deel te nemen. Een richtlijn is dan ook niet gericht op een specifiek specialisme maar op een aandoening of proces.

Dit betekent niet dat alle zorg rondom een aandoening in één richtlijn beschreven hoeft te worden. Zo is er een duidelijk verschil in context en ziektespectrum tussen de patiënt die met (een) bepaalde klacht(en) naar de huisarts gaat en de patiënt die met die klachten door de huisarts is doorverwezen voor medisch specialistische zorg.

Wanneer iemand in de medisch specialistische zorg terechtkomt is er een (voorlopige) diagnose en is er potentieel iets serieuzer aan de hand wat de huisarts (of een andere eerstelijns zorgverlener) niet direct kan oplossen. Uiteraard is het van belang dat richtlijnen goed op elkaar aansluiten. Voor het merendeel van de klachten of aandoeningen wordt de aansluiting van de richtlijnen gerealiseerd door gezamenlijke verwijs-/terugverwijsmodules. Bij zorg met name voor grote chronische aandoeningen (CVRM, hartfalen, diabetes) is er een grote binding tussen bijvoorbeeld huisartsenzorg en medisch specialistische zorg en wordt in de praktijk ook integraal samengewerkt. In dat geval worden ook de aanbevelingen voor het gehele zorgproces voor de patiënt samen vormgegeven. Door goede aansluiting en afstemming ontstaat een netwerk van richtlijnen, die het pad van de individuele patiënt door de zorg optimaal ondersteunen.

NHG-richtlijnen

Een NHG-richtlijn noemen we ook wel NHG-standaard of NHG-behandelrichtlijn. In deze tool gebruiken we de term NHG-richtlijn. NHG-richtlijnen zijn richtlijnen voor het handelen van de huisarts bij uiteenlopende klachten en aandoeningen. Werkgroepen die grotendeels uit huisartsen bestaan, stellen deze richtlijnen op. Dit gebeurt volgens een vaste werkwijze om kwalitatief hoogwaardige richtlijnen te waarborgen die nationaal en internationaal de toets der kritiek kunnen doorstaan. Daarbij zijn de [AQUA-Leidraad = De AQUA-Leidraad beschrijft aandachtspunten en overwegingen voor de ontwikkeling, herziening en implementatie van kwaliteitsstandaarden. De AQUA-leidraad geeft handvatten voor de wijze waarop kwaliteitsstandaarden idealiter tot stand komen en hun weg vinden in de praktijk. Ook geeft de leidraad aan welke producten een goede kwaliteitsstandaard compleet maken, zoals bijbehorende meetinstrumenten (indicatoren) en patiënteninformatie. De leidraad kan gebruikt worden ter ondersteuning van de ontwikkeling van een kwaliteitsstandaard. De leidraad is ontwikkeld door een advies- en expertgroep Kwaliteitsstandaarden (AQUA-Leidraad (voorheen Leidraad voor kwaliteitsstandaarden) | Zorginzicht).] en het AGREE II -instrument leidend.

Onderdelen van de procedure zijn: 

  • zorgvuldig besluiten voor welke onderdelen van de richtlijn een herziening nodig is;
  • relevante beroepsorganisaties, patiëntenorganisaties en zorgverzekeraars betrekken;
  • het wetenschappelijk bewijs beoordelen en graderen met de GRADE-methode;
  • kwaliteitsfilters inbouwen, zoals een commentaarronde en goedkeuring door de NHG-autorisatiecommissie.

Regulier ontwikkelproces bij NHG

Het proces bij het ontwikkelen van reguliere NHG-richtlijnen bestaat uit de volgende stappen:

  • Voorbereiding
  • Knelpuntenanalyse
  • Uitgangsvragen formuleren
  • Systematisch zoeken en selecteren van de literatuur
  • Beoordelen en graderen van interventie onderzoek
  • Beoordelen en graderen van diagnostisch onderzoek
  • Aanbevelingen formuleren
  • Presentatie en format NHG-Richtlijn
  • Commentaarronde en autorisatie
  • Publicatie

Publicatie van de NHG-richtlijnen in wetenschappelijke tijdschriften en online maakt openbare discussie en het achteraf corrigeren van eventuele onjuistheden mogelijk. 

De vaste werkwijze is van toepassing op de ontwikkeling van nieuwe richtlijnen en op herzieningen van bestaande richtlijnen. Bij herzieningen geeft het deel Totstandkoming en methoden aan welke onderdelen zijn aangepast en volgens de handleiding tot stand zijn gekomen. 

Financiering

NHG-leden financieren via contributies het overgrote deel van het richtlijnenprogramma. Daarnaast krijgt het NHG kwaliteitsgelden van ZonMw. Financiële steun vanuit de farmaceutische en medische industrie wordt niet geaccepteerd.

Hulpmiddelen
Richtlijnen 3.0

In Richtlijnen 3.0 beschrijft de Federatie Medisch Specialisten het proces van richtlijnontwikkeling.

Richtlijnendatabase voorpagina

Op de FMS-richtlijnendatabase worden MSZ-richtlijnen gepubliceerd.

nhg standaard richtlijnontwikkeling

Het NHG heeft het proces van richtlijnontwikkeling beschreven in hun handleiding.

webpagina NHG richtlijnendatabase

Op de NHG-richtlijnendatabase worden NHG-richtlijnen gepubliceerd.