Skip to main content

NHG-Richtlijn: kwaliteitsstandaard ontwikkelen vanuit patiëntenperspectief

Waarde van het ophalen van het patiëntenperspectief

Er zijn veel manieren om de meningen op te halen bij een groep patiënten. Zowel de ontwikkelaars van richtlijnen als patiëntenvertegenwoordigers vinden de onderstaande 7 methodes de belangrijkste om een achterban te raadplegen.
Dit zijn methodes om tot een ‘Ervaringsdeskundige Patiënten Mening’ te komen. Een ander woord voor ervaringsdeskundige patiënten mening is het patiëntenperspectief.

7 methodes van ophalen van de Ervaringsdeskundige Patiënten MeningRangorde van patiënten-vertegenwoordigersRangorde van Kwaliteitsstandaard-ontwikkelaars
Vragenlijstonderzoek onder patiënten
1
2
Focusgroep met patiënten
2
1
Diepte-interviews met patiënten
3
5
Kwaliteitscriteria ontwikkelt door patiëntenorganisaties volgens gevalideerde methode (denk aan algemene en specifieke kwaliteitscriteria, handvesten, indicatoren)
4
4
Literatuuronderzoek naar het patiëntenperspectief
5
3
Meldpunt voor patiënten
6
6
Casuïstiek van patiënten
7
7
Bron: Table 3. Rating of methods to generate patient expert opinion - Rapport Patient expert opinion in clinical guideline development, Sigrid Troelstra, 2015, KIDZ-groep, Athena Instituut en VU Universiteit

Aandachtspunten voor de patiëntenvertegenwoordiger

  • Ga na of er al bekend is wat patiënten belangrijk vinden en tegen welke knelpunten zij aanlopen. Met deze informatie kan je de manier van ophalen van het patiëntenperspectief aanpassen.
  • Zorg dat je patiënten raadpleegt over het specifieke zorgdomein, zoals de huisartsenzorg. Knelpunten kunnen afhankelijk van het zorgpad of zorgdomein verschillen.
  • Zorg dat je patiënten raadpleegt over recente ervaringen (bijvoorbeeld niet langer geleden dan 5 jaar, zodat patiënten zich beter kunnen herinneren hoe het proces was en de zorg niet al te veel is veranderd).
  • Zorg dat er in de begroting van de betreffende richtlijn geld is opgenomen voor het raadplegen van patiënten. Is dit onvoldoende, neem dan contact op met de Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
  • Het is raadzaam om aan de start van het richtlijn-traject een achterban raadpleging te houden. Maar ook tijdens het ontwikkeltraject kan het nodig zijn om de achterban (opnieuw) te raadplegen. Bijvoorbeeld omdat er bij de formulering van aanbevelingen nieuwe vragen op komen over wat patiënten belangrijk vinden.
Hulpmiddelen