Skip to main content

NHG-Richtlijn: kwaliteitsstandaard ontwikkelen vanuit patiëntenperspectief

Evaluatie van de richtlijn

Het is belangrijk om de inbreng van de partijen in een richtlijn te evalueren, bijvoorbeeld in de laatste werkgroepvergadering. Daarnaast is het belangrijk om in de richtlijn vast te leggen op welke termijn men verwacht dat de richtlijn up to date blijft of herzien moet worden.

Evaluatie bij het NHG

Het NHG had vroeger als streven dat een richtlijn niet ouder mocht zijn dan 5 jaar. Dat hebben we verlaten; sommige 'grote' onderwerpen waarop veel onderzoek plaatsvindt worden frequent (op onderdelen) herzien, de kleinere onderwerpen veel minder vaak. We houden nieuwe ontwikkelingen en/of evidence in de gaten en krijgen ook van extern wel signalen dat een update nodig is.

Aandachtspunten voor de patiëntenvertegenwoordiger

Het is belangrijk om na afloop van de betrokkenheid van een richtlijnontwikkeling te evalueren hoe tevreden de patiëntenorganisatie is met de richtlijn, het proces en de input van het patiëntenperspectief.

Dat is binnen een traject belangrijk, maar ook voor het totaal. Daarom stuurt Patiëntenfederatie Nederland na de autorisatiefase een link naar een evaluatievragenlijst.

Een voorbeeld van deze evaluatie vindt u bij de hulpmiddelen. U kunt ook zelf direct een evaluatieformulier invullen. Zo willen inventariseren hoe je de deelname als patiëntenvertegenwoordiger bij deze richtlijn hebt ervaren. De resultaten gebruiken we om patiëntenparticipatie te stimuleren en ondersteunen bij de verschillende zorgorganisaties en patiëntenorganisaties.

Hulpmiddelen
Voorbeeld evaluatieformulier na het afronden van een richtlijnontwikkeling.

Voorbeeld van het evaluatieformulier na het afronden van een richtlijnontwikkeling.