Skip to main content

MSZ-Richtlijn: kwaliteitsstandaard ontwikkelen vanuit patiëntenperspectief

Van ervaring naar ervaringsdeskundigheid

Binnen richtlijnontwikkeling wordt er onderscheid gemaakt tussen ervaring, ervaringskennis en ervaringsdeskundigheid.  

Ervaring
Iedere patiënt heeft ervaring met de zorg. Het gaat bij ervaringen om de individuele ervaringen. Het zijn de ervaringen die je hebt opgedaan in je eigen leven. Je kan je eigen ervaringen vertellen.

Ervaringskennis
Als je ervaringskennis hebt kan je jouw ervaringen en die van anderen analyseren en reflecteren.

Ervaringsdeskundigheid
Deze analyses en reflecties van ervaringen van jou en anderen, je ervaringskennis, kan je professioneel inzetten. Hier heb je vaardigheden voor nodig. Heb je deze vaardigheden, dan heb je ervaringsdeskundigheid.

Als patiëntenvertegenwoordiger wil je jouw ervaringsdeskundigheid inzetten om het patiëntenperspectief in te brengen bij de richtlijn.

Een schema: van ervaring naar ervaringsdeskundigheid
Figuur: Een schematische weergave van ervaring naar ervaringsdeskundigheid.
Hulpmiddelen
PGOsupport Van ervaring naar ervaringsdeskundigheid

PGOsupport biedt een online module waarin ervaring(sdeskundigheid) verder wordt toegelicht.