Skip to main content

MSZ-Richtlijn: kwaliteitsstandaard ontwikkelen vanuit patiëntenperspectief

Introductie Richtlijnentool

De betrokkenheid van patiëntenvertegenwoordigers is belangrijk bij de ontwikkeling van kwaliteitsdocumenten in de zorg. De Richtlijnentool: kwaliteitsstandaarden ontwikkelen vanuit het patiëntenperspectief is bestemd voor [patiëntenvertegenwoordigers = Persoon die zich vanuit de patiëntenorganisatie bezighoudt met lotgenotencontact, informatieverstrekking en/of belangenbehartiging van patiënten vanuit een specifieke groep patiënten. Als patiëntenvertegenwoordiger breng je het patiëntenperspectief in. Je vertegenwoordigt een groep. Je hebt dus kennis van de gezamenlijke, gedeelde ervaringen van mensen met dezelfde aandoening of beperking. Bij die inbreng is het belangrijk dat je boven de persoonlijke ervaring uit kunt stijgen. Een patiëntenvertegenwoordiger is (in principe) door een patiëntenorganisatie afgevaardigd en treedt namens deze patiëntenorganisatie op. Deze persoon kan zowel een vrijwilliger zijn als een medewerker van een patiëntenorganisatie.] die betrokken zijn of willen worden bij het ontwikkelen of herzien van [kwaliteitsstandaarden = Verzamelnaam van richtlijnen, zorgmodules en zorgstandaarden die betrekking hebben op het gehele zorgproces of een deel van een specifiek zorgproces, en die vastleggen wat goede zorg is. Een kwaliteitsstandaard is een document dat beschrijft hoe goede zorg vanuit het perspectief van de patiënt/cliënt verleend kan worden.]. Dit kunnen richtlijnen, leidraden of zorgstandaarden zijn. Deze tool helpt patiëntenvertegenwoordigers om er voor te zorgen dat deze kwaliteitsstandaarden beter aansluiten bij de wensen en behoeften van patiënten.
De tool is overzichtelijk ingedeeld volgens de fases van de ontwikkeling van de kwaliteitsstandaard in brede zin en is gebaseerd op de [AQUA-leidraad = De AQUA-Leidraad beschrijft aandachtspunten en overwegingen voor de ontwikkeling, herziening en implementatie van kwaliteitsstandaarden. De AQUA-leidraad geeft handvatten voor de wijze waarop kwaliteitsstandaarden idealiter tot stand komen en hun weg vinden in de praktijk. Ook geeft de leidraad aan welke producten een goede kwaliteitsstandaard compleet maken, zoals bijbehorende meetinstrumenten (indicatoren) en patiënteninformatie. De leidraad kan gebruikt worden ter ondersteuning van de ontwikkeling van een kwaliteitsstandaard. De leidraad is ontwikkeld door een advies- en expertgroep Kwaliteitsstandaarden (AQUA-Leidraad (voorheen Leidraad voor kwaliteitsstandaarden) | Zorginzicht).]. En is voorzien van handige tips en hulpmiddelen en ervaringsverhalen.

De informatie in deze tool is specifiek gemaakt voor patiëntvertegenwoordigers, zodat zij een handvat hebben bij deelname aan een richtlijnproces. In deze interactieve tool word je door links doorverwezen naar andere informatie op het internet, zoals filmpjes en animaties. Deze tool maakt het ook mogelijk om ervaringen te delen, je in te schrijven voor nieuwsbrieven, je aan te melden voor webinars, en actualiteiten te bekijken.

 

Hulpmiddelen