17. Goedkeuren (accorderen)
Tips
Er zijn verschillende varianten mogelijk om uw goedkeuring te verlenen.
Neemt u als patiëntenorganisatie deel1?
Dan wordt om accordering2 namens uw bestuur gevraagd aan het einde van het traject. U kunt (bestuurlijke) accordering verlenen als u bevestigend kunt antwoorden op de volgende vragen: Is het commentaar uit commentaarronde goed verwerkt? En komen de aspecten die vanuit het patiënten-/cliëntenperspectief van belang zijn, voldoende aan bod?
- Bepaal of uw patiëntenorganisatie de kwaliteitsstandaard wil accorderen2. Bepaal dit door na te gaan of de aspecten die vanuit het patiëntenperspectief van belang zijn, voldoende aan bod komen en of het commentaar dat u hebt gegeven voldoende is verwerkt. U kunt in deze fase geen commentaar meer leveren.
Neemt u als patiëntenorganisatie niet deel1 aan richtlijntraject, maar wordt u wel om goedkeuring gevaagd?
Heeft u in overleg afgezien van deelname van het richtlijntraject? Of had u alleen een meeleesrol op afstand?
- Lees de aanbevelingen door. U kunt ervoor kiezen een geen-bezwaar-verklaring af te geven. Dit is een lichtere variant.
Heeft u bezwaar tegen de richtlijn en wilt u geen goedkeuring verlenen?
1 Met deelname bedoelen we dat u lid van de werkgroep of klankbordgroep bent geweest. Het kan ook dat u een actieve meeleesrol gehad hebt.
2 Een patiëntenorganisatie accordeert in plaats van autoriseert. Autorisatie is namelijk een formele bekrachtiging van de kwaliteitsstandaard die op alle onderdelen wordt onderschreven. Een geautoriseerde richtlijn wordt onderdeel van de professionele standaard van de zorgverleners. Zij moeten voortaan handelen volgens de aanbevelingen van de richtlijn en zij kunnen daarop ook aangesproken worden. Andere vergelijkbare termen voor accorderen zijn: goedkeuren en instemmen.